پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119769
گزارش AFC از رقابت تيم‌هاي ايران و عربستان
تاریخ انتشار : 1393/09/18 13:27:33
نمایش : 1240
سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا از ديدار تيم‌هاي ملي ايران و عربستان به عنوان رقابتي پرتنش ياد کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سايت رسمي کنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) در گزارشي به جدال سنتي ۲ تيم ايران و عربستان در رقابت‌هاي آسيايي اشاره کرده است.

در اين گزارش آمده است: رقابت بين تيم‌هاي ملي فوتبال ايران و عربستان يکي از حساس‌ترين ديدارهاي کنفدراسيون فوتبال آسياست. اين ۲ تيم هرگز در بازي دوستانه‌اي به مصاف هم نرفته‌اند و از همان بازي اول ۲ تيم پيدا بود که اين جدال پرتنش و نه‌چندان دوستانه است.

در سال ۱۹۷۵ در راه کسب سهميه حضور دربازي‌هاي المپيک ۱۹۷۶ کانادا تيم ايران در تهران با نتيجه ۳ بر صفر از سد عربستان گذشت و در نهايت سبزپوشان از دور رقابت‌ها حذف شدند.

تنها ۲ سال بعد ايراني‌ها بار ديگر موفقيت خود مقابل عربستان را تکرار کردند و اين بار در رياض با نتيجه ۳ بر صفر به پيروزي رسيدند و سهميه حضور در رقابت‌هاي جام جهاني ۱۹۷۸ را کسب کردند. در هر ۲ بازي غلامحسين مظلومي، يکي از برجسته‌ترين مهاجمان ايران ۲ گل به ثمر رساند.

اولين جدال ۲ تيم در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا هم به سال ۱۹۸۴ بازمي‌گردد که سال خوب عربستان بود، چرا که نه‌ تنها موفق شدند در مرحله نيمه‌نهايي اين بازي‌‌ها ايران را در ضربات پنالتي شکست دهند بلکه در همين دوره به عنوان قهرماني هم رسيدند. در جام ملت‌هاي آسيا ۱۹۸۸ بار ديگر عربستان در مرحله نيمه‌نهايي از سد ايران گذشت و با پيروزي در بازي فينال به دومين عنوان قهرماني متوالي خود در اين رقابت‌ها دست يافت.

بزرگترين بازي اين ۲ تيم به سال ۱۹۹۳ بازمي‌گردد، جايي که ايران و عربستان در حضور ۲۰ هزار تماشاگر که بيشتر آنها طرفدار عربستان بودند در دوحه قطر براي راهيابي به مرحله پاياني جام جهاني ۱۹۹۴ به مصاف يکديگر رفتند.

عربستان در اين بازي خيلي زود به ۲ گل رسيد و پيش از اينکه بازي در نيمه نخست به پايان برسد ايران يکي از گل‌هاي خورده را جبران کرد. در نيمه دوم عربستان با گل منصور الموسي بار ديگر برتري خود را به ۲ گل افزايش داد ولي ايران دست بردار نبود و در حالي که بيش از نيم‌ ساعت از زمان بازي باقي مانده بود گل دوم خود را به ثمر رساند و نتيجه را ۳ بر ۲ کرد. در دقيقه ۷۴ بازي حمزه ادريس فلاته گل چهارم عربستان را وارد دروازه حريف کرد و با وجود اينکه ايران در ادامه به گل سوم خود رسيد در نهايت اين عربستان بود که بازي را از آن خود کرد و براي اولين بار جواز حضور در مرحله پاياني رقابت‌هاي جام جهاني را کسب کرد. سامي الجابر، مهاجم جوان عربستان پس از اين بازي گفت: هيچ عربستاني اين بازي را فراموش نخواهد کرد.

سلطه ايران بر فوتبال آسيا خيلي وقت است که ديگر مطمئن نيست. ايران در دهه ۷۰ ميلادي يکي از قدرت‌هاي فوتبال آسيا بود ولي در دهه ۸۰ ميلادي عربستان شروع به حکمراني خود بر فوتبال اين قاره کرد. در دهه ۹۰ ميلادي و يک دهه پس از آن هر ۲ تيم مقابل يکديگر به پيروزي‌هايي رسيدند و حالت تعادل داشته‌اند. آخرين بازي که ۲ تيم در جام ملت‌هاي آسيا مقابل يکديگر قرار گرفتند در سال ۱۹۹۶ بود که ايران ۳ بر صفر عربستان را در هم کوبيد هرچند در نهايت عربستان با قهرماني در اين دوره به سومين قهرماني خود در اين تورنمنت معتبر رسيد.

حالا در جام ملت‌هاي ۲۰۱۵ آسيا که قرار است از ماه ژوئن در استراليا شروع شود اگر شرايط طبق خواسته ايران و عربستان پيش برود اين ۲ تيم در مرحله نيمه‌نهايي اين رقابت‌ها با هم ديدار خواهند کرد.
 
کد مطلب: 590 پ
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html